Wanneer zijn zakelijke laadpalen verplicht?

Geschreven door:
Steven Weinans, maandag 08 mei 2023

Het Europese Parlement heeft een aantal jaar geleden zakelijke verplichtingen gesteld aan laadpalen voor elektrische auto’s bij commerciële gebouwen. Deze verplichtingen staan beschreven in het zogenoemde ‘Schone energie voor alle Europeanen’ pakket. Vooral grote bedrijven en overheden hebben in de afgelopen jaren laadvoorzieningen aangelegd. Maar ook bedrijven, kantoren en winkeliers zijn verplicht om te investeren in zakelijke laadpalen of de bekabeling voor toekomstige laadpunten.

Laadpalen bij nieuwbouw

Het is sinds 2020 verplicht om bij nieuwbouw parkeerplaatsen uit te rusten met oplaadpunten. Per tien parkeerplaatsen moet er een met een laadpaal zijn. Daarnaast ben je verplicht om bij de aanleg al leidingwerk te installeren zodat, in de toekomst, bij 1 op de 5 parkeervakken een laadpaal aangelegd kan worden. De wet heeft overigens niet alleen betrekking op bedrijfspanden, maar ook op de woningbouw bij gebouwen die meer dan 10 parkeerplaatsen hebben. Hierbij geldt dat voor elke parkeerplaats de infrastructuur moet worden aangelegd voor een eventueel toekomstig laadpunt.

Laadpalen bij grote verbouwing

Ook als een pand grootschalig gerenoveerd wordt dient men dit in acht te nemen. Onder grootschalige renovatie worden panden gerekend waarvan minimaal 25% van de oppervlakte wordt verbouwd. Voorwaarde is wel dat de renovatie betrekking heeft op de parkeergelegenheid of elektrische infrastructuur. Gerenoveerde gebouwen met meer dan tien parkeervakken dienen 20 procent van de parkeervakken te voorzien van leidinginfrastructuur, waarvan minimaal één parkeervak ook daadwerkelijk van een laadpunt moet worden voorzien.

Laadpalen bij bestaande bouw

De verplichting voor zakelijke laadpalen geldt in eerste instantie dus enkel voor nieuwbouw en bedrijfspanden die grootschalig verbouwd worden. Voor bestaande panden is er nu dus nog weinig aan de hand. Het is echter wel belangrijk je hierop voor te gaan bereiden als eigenaar van een pand. Vanaf 2025 geldt namelijk dat bestaande bouw, met meer dan twintig parkeervakken moet beschikken over minimaal één oplaadpunt. Het is dan verstandig, maar niet verplicht, om ook alvast rekening te houden met extra leidinginfrastructuur voor toekomstige parkeerplaatsen.

Wanneer er geen laadbehoefte is, lijkt het logisch om de investering uit te stellen. Het vooruitzicht is dan ook dat veel bedrijven eind 2024 hiermee onder druk komen te staan. Door nu alvast te investeren ben je voorbereid op de toekomst en door een laadpaal openbaar te maken kun je in de tussentijd zelfs geld terugverdienen. Wil je meer weten over verplichtingen voor laadpalen aangaande jouw bedrijf? Neem dan contact op met een van onze experts.

Weten wat wij kunnen betekenen voor jouw zakelijke laadpalen?

Vraag hier vrijblijvend onze Laadpalenscan aan. Binnen 48u nemen we contact met je op.



    Lees in onze privacyverklaring hoe we de gegevens uit dit formulier verwerken.